Auto - picture from ramseypontiacgmc.comKulutusjuhla-blogin bensakeskustelusta tuli mieleen ajamistyylit, joihin parina viime vuotena on tullut kiinnitettyä huomiota. Tietoisuuteni asiasta heräsi taannoista euroopan kiertoajelua suunnitellessa, kun jossain keskustelussa kuulin, että nykyautoissa bensaa ei säästäkään vapaalla ajaminen, vaan moottorijarruttelu.

Alppeja yms pitkiä mäkiä alas tullessa moottorijarrutus on lisäksi lähes pakollinen tyyli, jarrupoljinta painellen rupeaa pyörien jarrupalat n. kymmenen kilometrin jälkeen olemaan aika kuumaa kamaa ja voivat leikata kiinni. Bensaa taas säästyy, koska autoissa ruiskutusautomatiikka lyö bensahanan kiinni siinä moottorijarrutuksessa, mutta vapaalla mennessä taas hana pysyy auki.

Joidenkin kaupunkiajelijoiden kova kiihdytys ja taas seuraavissa valoissa jarrutus ihmetyttää, vaikka  ajokortillisten luulisi näkevän liikennevalotilanne ja arvata, että ei siihen väliin kukaan ehdi kiilaamaan vaikka rauhallisemminkin menisi. Käytän nykyään moottorijarrutusta aina kun tilaa riittää ja matka-ajossa vakionopeussäädin on suositeltava varuste - säästää bensaa ja sakkokuluja!

Kulutusjuhlaan vastatessa löytyi mainio lista bensaa säästäviä neuvoja - kannattaa vilkaista, ovat itsestään selviltä kuulostavia ohjeita, joita ei yleensä tule ajatelleeksi.