Hyppy lentokoneesta - www.fotojanuary.plEilen kävin kuuntelemassa ensimmäiset ilmaisteoriatunnit laskuvarjohyppyä varten. Hinta nousi harmittavan paljon siitä mitä parilla lukemalla ymmärsin em. linkitetystä selosteesta. Eli kurssiin kuuluvat neljä hyppyä eivät olekaan neljä ensimmäistä, vaan ensimmäinen ja suunnilleen 7. ja 11. ja 30. - ja nuo ovat vähimmäiskertoja, johon sen voi saada. Eli kahden ekan 'ilmaishypyn' saamiseksi pitää itse maksaa vähintään hypyt 2-6, eli 100e hintaan lisää. Nyt on pari päivää aikaa miettiä maksanko kurssimaksun... Toisaalta saattaa olla jo kiinnostus herännyt liikaa, eli ehkä pitää päästä kokeilemaan. Näytti onneksi idioottivarmoilta ne turvallisuusvarusteet - tilastoa laskin ja kuolintapauksia on ollut keskimäärin yksi 52608:sta hypystä. Autoilukin on melkein(?) yhtä vaarallista.

Serkku on jo varmaan 18 vuotta ahdistellut harrastukseensa mukaan tulemisella ja yo. otsikko onkin hyppääjien motosta. Laskuvarjohypyn jälkeen tuon vastauksen kuulemma tietää. trolleyes.gif

Riippuliidosta innostuin jo nuorena telkkarista nähtynä, vähitellen asennoiduin myös blogeista Taivaalle! ja Jockan satunnaisista maininnoista. Nyt viimeisin kimmoke tuli Norjassa nähdystä varjoliitäjästä, soitin EP:n liitäjille ja kyselin kursseistaan. Äkkiseltään varjoliitokurssi tuntui kalliimmilta, mutta tarkemmin laskien hinta tasaantui: kurssi + 40 liitelyä on 1000e, kun taas kurssi + 40 hyppyä maksaa 1150e. Tietysti asiaan vaikuttaa laskeeko omille kokemuksilleen kerta- vai minuuttihinnan. Tuo laskuperusteen valinta pitää vain tehdä mutu-tuntumalla; tuntuuko niin kivalta, että siitä haluaa maksaa. Kokeilun jälkeen vasta tietää.